Re: =?iso-8859-1?Q?ksi=B1=BFki?= do turbo pascala

Stanislaw Ciszewski (stanley@only.foo.is.portable)
Mon, 23 Nov 1998 16:50:19 GMT

In article <36571750.5DA35EB2@kki.net.pl>, Grzegorz Swen wrote:

>Nie chciałem, broń Boże, wywoływać dyskusji w stylu
>"co jest lepsz w95 czy linux?". Chodziło mi raczej o to,
>czy teraz jeszcze opłaca się uczyć TP, ponieważ czasy świetności
>tego języka już raczej się zakończyły (pomijam Delphi).

Tu nie chodzi o to czy dany jezyk jest popularny, bardzo popularny,
czy tak sobie. Tu chodzi o to czy bedzie sie nadawac do nauki.
Pascal jest w sam raz dla poczatkujacych (i nie tylko) poniewaz kompilator
nie pozwala na pewne rzeczy, ktore moga spowodowac trudne do wychwycenia
bledy.

>Natomiast C++ jest bardzo popularne, modne i podobno
>"profesjonalniejsze" cokolwiek by to miało znaczyć.

To znaczy tyle, ze jest to jezyk czesto uzywany do duzych zadan
programistycznych. Ma jednak ta wade dla poczatkujacego, ze standart zmienia
sie co i rusz. Ludzie ktorzy go tworza zmieniaja co chwile zdanie.
W rezultacie co kompilator to inne konstrukcje jezyka sa dopuszczalne.

>Bawię się w Linuxie gdzie podstawą jest C.

Tez bedziesz sie musial nauczyc C :)

>Słyszałem jednak, że C++ jest trochę trudniejsze od TP.
>Moje pytanie brzmi o ile trudniejsze?
>Czy początkujący 15-latek będzie mieć duże kłopoty
>z opanowaniem go? Czy może jednak lepiej jednak zacząć do TP?

To jest tak wszystkie jezyki takie jak Pascal, C czy C++ pochodza z jednego
pnia. Co oznacza, ze wykozystuja podobna skladnie do podobnych celow. Np.
instrukcja petli (wykonuje blok operacji dla liczb od 1 do 5 kolejno)
FOR i := 1 TO 5
w Pascalu jest funkcjonalnie rownowazna instrukcji
for (i = 1; i < 6; i++)
w C i
DO i = 1,5
w Fortranie. To jeden z wielu podstawowych klockow z ktorych sklada sie
programy. Wiec z grubsza nie ma trudnosci z przejsciem pomiedzy tymi
jezykami zaczniesz bo 75% procent mechanizmow w kazdej rodzinie jezykow jest
podobne. Do tego dochodza, dodatki ktore sa jakimis cechami szczegolnymi
jezyka. Z punktu widzenia algorytmiki nie maja one najistotniejszego
znaczenia, sa natomiast sztuczkami ktore pozwalaja pewne rzeczy zapisac.

Moim zdaniem: zdobadz gdzies ksiazke Wirtha "Struktury danych + Algorytmy =
Programy" i z pascalem (moze byc GNU Pascal pod Linuxem) przerob sobie ja
od deski do deski. Jak juz bedziesz mial podstawy mozesz sprobowac C i/lub
jezykow objektowych takich jak C++ czy Java.

Pozdrawaim,
Staszek

-
To unsubscribe from this list: send the line "unsubscribe linux-kernel" in
the body of a message to majordomo@vger.rutgers.edu
Please read the FAQ at http://www.tux.org/lkml/